WYKŁAD I (9 marca)
Pierwszy wykład z serii, poprowadzony przez dr inż. Kamila Smolaka, obejmował wprowadzenie do świata programowania w języku Python. Ogromna popularność tego języka i jego mnogość możliwości sprawiła, że umiejętność programowania jest bardzo pożądaną dziś umiejętnością na rynku pracy. Dlatego też, wykład postawił na praktyczne wprowadzenie do programowania, łącząc wiedzę przekazywaną w postaci przykładowych fragmentów kodu, teoretycznego omówienia konkretnych funkcjonalności Pythona z testem, który na bieżąco sprawdzał przyswojenie informacji przez słuchaczy. Grywalizacja wykładu spotkała się z dużym zainteresowaniem, a zwycięzca otrzymał gromkie oklaski na koniec wykładu. Słuchacze otrzymali również otrzymali zadania, które w domowym zaciszu pozwoliły rozszerzyć im pozyskaną wiedzę.
WYKŁAD II (13 kwietnia)
Podczas drugiego wykładu, poprowadzonego przez dr inż. Radosława Zajdla wprowadziliśmy temat analizy szeregów czasowych oraz zaprezentowaliśmy narzędzia programistyczne w Pythonie, które umożliwiają zaawansowaną analizę danych. Uczniowie dowiedzieli się, jak te techniki są stosowane do identyfikowania wzorców, trendów i sezonowości na różnych przykładach danych geodezyjnych.
W drugiej części wykładu omówiliśmy praktyczne zastosowania analizy szeregów czasowych w badaniach nad zmianami klimatycznymi. Uczniowie zobaczyli, jak dane satelitarne, takie jak te z misji GRACE (ang. Gravity Recovery and Climate Experiment) są analizowane, aby monitorować zmiany potencjału grawitacyjnego Ziemi. Te dane dostarczają cennych informacji na temat topnienia lodowców, zmian poziomu wód gruntowych oraz redystrybucji mas w systemie ziemskim, co jest kluczowe dla zrozumienia globalnych zmian klimatycznych.
Wykład miał na celu zainspirowanie uczniów do zgłębiania nauk ścisłych i technologii oraz pokazanie, jak nowoczesne techniki analityczne mogą przyczynić się do rozwiązywania globalnych problemów.
WYKŁAD III (18 maja)
Wykład trzeci, poprowadzony przez dr inż. Przemysława Tymkowa, obejmował tematykę cyfrowego przetwarzania obrazów. W pierwszej części uczniowie zapoznali się z ogólną teorią rozpoznawania i klasyfikacji. Wiedzę teoretyczną zilustrowano przykładami a uczniowie aktywnie uczestniczyli w prowadzonych eksperymentach. W drugiej części zapoznano uczniów ze strukturą oraz cechami obrazów cyfrowych, sposobami ich pozyskiwania, przechowywania i wyświetlania w systemach komputerowych. Szczególną uwagę poświęcono cechom obrazowym umożliwiającym rozpoznawania zjawisk i obiektów. Część trzecia to wprowadzenie do najczęściej stosowanych w przetwarzaniu danych obrazowych metod rozpoznawania tj. metody minimalnoodległościowe i metoda największej wiarygodności (MLC). Na koniec wprowadzono uczniom podstawowe informacje dot. metody sztucznych sieci neuronowych (ANN), jako jednej z metod sztucznej inteligencji stosowanej w rozpoznawaniu i klasyfikacji obrazów cyfrowych.
WYKŁAD IV (8 czerwca)
Sztuczna inteligencja na dobre zawitała w naszym życiu. Możemy stać obok i przyglądać się jak kolejne aspekty naszego życia stają się pożywką dla SI lub starać się to zrozumieć i wykorzystać na własne cele.
Ostatnie wykład z serii przeprowadzony został przez mgr inż. Adama Nadolnego, pozwolił zgłębić fascynujący temat wydobywania informacji ze zdjęć oraz filmów. Przechodząc historię wydobywania informacji ze zdjęć cyfrowych poznaliśmy praktyczne zastosowania algorytmów, które ułatwią nam życie oraz pozwalają lepiej zrozumieć pewne zależności.
Wykład podkreślił również zarówno pozytywne aspekty, jak i potencjalne zagrożenia wynikające z dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji w kontekście rozumienia obrazów oraz generowania filmów.
WARSZTATY (15 czerwca)
Na zakończenie zorganizowane zostały także warsztaty dotyczące pozyskiwania i przetwarzania danych przestrzennych. Tematem pierwszego był geodezyjny monitoring zmian środowiska i infrastruktury. Uczestnicy poznali podstawy wykorzystania technik GNSS i InSAR w zakresie monitorowania zmian położenia punktów i prostej analizy uwzględniającej zmiany położenia tych punktów w czasie. Podczas drugiego z warsztatów uczniowie mogli dowiedzieć się o tym jak działa dron i jak przejść od zdjęcia do informacji przestrzennej. Omówione zostały także aspekty prawne związane z pilotowaniem bezzałogowych statków powietrznych. Uczestnicy zapoznali się z różnymi dronami dostępnymi na rynku, ich przeznaczeniem oraz typami zbieranych danych. Przedstawiono zasady projektowania efektywnego nalotu do celów tworzenia ortofotomapy oraz modelowania trójwymiarowego. W trakcie warsztatu zaprezentowano produkty powstałe na podstawie danych zbieranych przez bezzałogowe statki powietrzne. Na zakończenie odbył się nalot pokazowy w terenie oraz wykonano zdjęcie grupowe.
Zajęcia z GNSS i InSAR poprowadzone zostały odpowiednio przez dr inż. Iwonę Kudłacik oraz mgr inż. Natalię Wielgocką. Część fotogrametryczna przygotowana została przez mgr inż. Adama Pałęckiego i inż. Maurycego Hechmanna.
Przygotowane przez IGIG wykłady oraz warsztaty cieszyły się dużym zainteresowaniem. Podsumowując pięć spotkań, każdorazowo odwiedziło nas blisko 200 uczniów szkół średnich z województwa dolnośląskiego (m. in. Bolesławiec, Legnica, Lubin). Zajęcia miały na celu zachęcenie młodzieży do dalszej eksploracji świat nauki, a także do podjęcia kontynuacji edukacji na poziomie akademickim. Współpraca z IGIG zainicjowana została przez KGHM Polska Miedź S.A oddział COPI, w ramach projektu „Cyfrowa Przyszłość Miedzi”. Cieszymy się, że mogliśmy być jego częścią.